Verhaaltjessommen oefenen – groep 4
Verhaaltjessommen oefenen
Verhaaltjessommen, ook wel redactiesommen genoemd, bevatten veel context. Het oplossen van verhaaltjessommen is daarom lastiger dan het oplossen van kale sommen. Allereerst moet een kind het verhaal begrijpen en betekenis verlenen aan de context. Taal speelt hierin een belangrijke rol, omdat een kind begrippen als ’totaal’ en ‘verschil’ moet vertalen naar een bewerking (+, -, x, :). Vervolgens moet de som uitgerekend worden. Het oefenen van verhaaltjessommen is van grote meerwaarde voor de rekenontwikkeling van kinderen, omdat ze zich leren verplaatsen in realistische rekensituaties. Daarnaast bestaat de Citotoets rekenen voornamelijk uit verhaaltjessommen. Je kunt dit soort sommen niet uit het hoofd leren, maar oefenen helpt wel. Deze website is de ultieme plek om verhaaltjessommen te oefenen.
De sommen op deze pagina zijn specifiek geschreven voor kinderen uit groep 4. Leerkrachten van groepen 4 hebben bijgedragen aan het maken van de sommen. Oefenen kan op niveau 2 (Cito midden schooljaar) of niveau 3 (Cito eind schooljaar). Je kunt nog gerichter oefenen door een specifieke categorie te oefenen, bijvoorbeeld optellen en aftrekken of vermenigvuldigen en delen. Om een verhaaltjessom op te lossen, is het belangrijk om te werken via vaste stappen. Het stappenplan biedt ondersteuning bij het oplossen van verhaaltjessommen. Je kunt verschillende formaten van het stappenplan hier gratis downloaden.